1.2 Myndighetskart¶
Innholdsfortegnelse
MYNDIGHETSKARTET DEL I¶
I) MYNDIGHETSUTØVELSE¶
a) Generelt om organisering og myndighetsutøvelse¶
Den myndigheten som i henhold til universitets- og høyskoleloven (univl.) og annet grunnlag er lagt til Universitetet i Bergen, ligger i utgangspunktet hos universitetsstyret. Alle beslutninger ved institusjonen som er truffet av andre organer enn universitetsstyret, treffes på styrets vegne og på dettes ansvar. Det påligger av denne grunn styret og andre overordnede organer å føre tilsyn med virksomheten til underordnede organer. Videre har universitetsstyret rett og plikt til å fastsette virksomhetens interne organisering på alle nivåer.
Formål¶
Formålet med myndighetskartet er å gi en oversikt over intern fordeling av myndighet og fullmakter til å binde UiB overfor omverdenen, samt regler for delegasjon ved Universitetet i Bergen.
b) Definisjon og virkeområde¶
Med myndighetskart for UiB forstås en oversikt over hvilken beslutningsmyndighet som overordnet myndighet har tillagt universitetsstyret, rektor eller universitetsdirektør. Dette kan være Stortinget gjennom lovvedtak eller fagdepartement gjennom forskrift, reglement, tildelingsbrev eller på annen måte. Myndighetskartet viser også den beslutningsmyndighet som universitetsstyret har delegert til rektor og til universitetsdirektør og i hvilken grad slik myndighet er videredelegert i organisasjonen. Denne delen av myndighetskartet presiserer og avgrenser de enkelte lederstillingers beslutningsmyndighet. Beslutningsmyndigheten utøves innenfor de til enhver tid tildelte økonomiske rammer og ellers i samsvar med lov og forskrifter. Forøvrig vises til del om Økonomiforvaltning og til tildelingsbrev med bevilgninger fra universitetsstyret.
Det fremgår også av myndighetskartet hvilke saksfelt som er delegert til fakultetene, men myndighetskartet gir ikke en oversikt over hvordan fakultetene eventuelt videredelegerer oppgaver. Fakultetene kan selv lage egne oversikter over myndighet og fullmakter. Dette kan omfatte egne delegasjonsvedtak og utøves innenfor de til enhver tid gjeldende rammer og ellers i samsvar med lov, forskrifter og universitetets egne regler, retningslinjer o.l.
Med fullmakt forstås den myndighet en person ansatt ved UiB har til å handle på universitetets vegne. Overfor omverdenen vil ansatte ved UiB, som opptrer på institusjonens vegne, normalt opptre i kraft av sin stilling og har således såkalt stillingsfullmakt. Fullmakten er imidlertid bundet av de begrensninger som følger av reglement, gjeldende myndighetskart og instrukser.
Inngår en person ansatt ved UiB en avtale eller treffer et vedtak i UiBs navn og innenfor fullmaktens grenser, stifter avtalen eller vedtaket rett og plikt umiddelbart for UiB. Dette gjelder likevel ikke hvis den ansatte handler i strid med gitte forskrifter, instrukser eller fullmakter og tredjemann forstår det eller burde forstå det.
En ansatt som går ut over sin myndighet og / eller fullmakt ved UiB kan komme i erstatningsansvar både overfor UiB og tredjemann.
II) DELEGASJON AV MYNDIGHET¶
Hovedprinsipper ved delegasjon¶
Delegasjon er en beslutning av et organ om at også et annet organ kan utøve den myndighet det delegerende organ innehar. Delegasjon må skilles fra overføring av myndighet til andre. Det kan bare delegeres til underordnede organer, dvs. organer som kan instrueres av det delegerende organ. Delegasjon innebærer ikke at det delegerende organ gir fra seg retten til å utøve den delegerte myndighet. Det delegerende organ kan fortsatt behandle saker innenfor det saksområdet delegasjonen omfatter. Det er adgang til delegasjon så langt dette er faglig forsvarlig og noe annet ikke er fastsatt i lov eller delegasjonsvedtak.
Prinsippene om delegasjon medfører at:
delegasjonsvedtaket/fullmakten kan tilbakekalles
det delegerende organ kan gi instrukser om hvordan den tildelte avgjørelsesmyndigheten skal utøves generelt eller i den enkelte sak
det delegerende organ kan avgjøre enkeltsaker som i utgangspunktet faller inn under den delegerte myndighet
det underordnede organ kan instrueres om hvordan saken skal avgjøres
det delegerende organ kan omgjøre vedtak av det underordnede organ i samme utstrekning som om det selv hadde truffet vedtak i saken
det delegerende organ har fortsatt det formelle ansvaret for behandlingen av sakene
III) DELEGASJON ETTER UNIVERSITETS- OG HØYSKOLELOVEN¶
Lov av 1. april 2005 nr 15 om universiteter og høyskoler (univl.) § 9-1 nr 2 gir regler om delegasjon. Det fremgår her at universitetsstyret kan delegere myndighet til «andre ved institusjonen».
Delegasjon kan skje i den utstrekning dette anses som hensiktsmessig og ikke er åpenbart uforsvarlig, så lenge det ikke følger av loven at «styret selv» skal treffe vedtak eller det er andre begrensninger i adgangen til å delegere. Styret selv fastsetter også virksomhetens interne organisering på alle nivåer. Følgende gir en oversikt over saksområder som styret ikke kan delegere.
1) Universitetsstyret¶
Saksområder som universitetsstyret ikke kan delegere:
Fastsette intern organisering på alle nivåer, univl. § 9-2 (4)
Avhending av fast eiendom, univl. § 12-3 (1)
Styret selv fastsetter innstillingsutvalgets sammensetning og nærmere regler om innstilling med mer, for nærmere angitte stillinger, univl. § 11-1 (3)
Styret selv fastsetter sammensetningen av ansettelsesutvalget, ved ansettelse i undervisnings- og forskerstillinger, univl. § 6-3 (1)
Vedtak om avskjed, oppsigelse, suspensjon eller ordensstraff når universitetsstyret er tilsettingsmyndighet univl. § 11-3 (1). Klage over slikt vedtak når det er truffet av annet organ, univl. § 11-3 (3)
Unntak fra kravet om at sensur må foreligge innen tre uker etter eksamen, univl. § 3-9 (4) og (7)
Forskrift om gjennomføring av eksamener og prøver, herunder vilkårene for ny prøve, og om oppmelding og vilkårene for oppmelding, univl. § 3-9 (7)
2) Rektors myndighet¶
Rektor¶
Universitetet i Bergen har ordning med valgt rektor. Universitets- og høyskolelovens § 10-2 inneholder bestemmelser om valgt rektors ansvar:
a) Rektor er styrets leder. Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet og fører tilsyn med denne. Rektor, og i dennes sted, prorektor, har rett til å delta i alle institusjonenes styrer og utvalg.
b) Rektor avgjør saker i det omfang disse ikke kan utsettes til styret kan komme sammen i møte. Rektor kan også gis fullmakt til å avgjøre løpende saker som bør avgjøres før neste ordinære styremøte, og som ikke anses som viktige nok til at ekstraordinært møte innkalles. I sak om avskjed eller suspensjon kan rektor bare beslutte kortvarig suspensjon i tjenesten, i påvente av styrets behandling.
3) Universitetsdirektørens myndighet¶
Universitets- og høyskoleloven § 10-3 inneholder bestemmelser om universitetsdirektørens ansvar:
(1) Dersom styret har vedtatt at rektor skal velges etter § 10-2 første ledd, skal det ved hver institusjon være en administrerende direktør
(2) Direktøren er øverste leder for den samlede administrative virksomhet ved institusjonene, innenfor de rammer styret fastsetter.
(3) Direktøren er sekretær for styret og skal, etter samråd med rektor, forberede og gi tilrådning i de saker som legges fram for dette. Direktøren er også, personlig eller ved en av sine underordnede, sekretær for de øvrige styringsorganer ved institusjonen.
(4) Direktøren er ansvarlig for iverksetting av de vedtak som treffes i institusjonens styringsorganer, og for disponering av ressurser og eiendom i samsvar med de vedtak som er gjort av styret.
(5) Direktøren er ansvarlig for at den samlede økonomi- og formuesforvaltning skjer i samsvar med departementets generelle bestemmelser om økonomiforvaltningen og forutsetninger for tildeling av bevilgninger. Direktøren utarbeider og legger fram for styret budsjettforlag og årsregnskap, og holder rektor løpende orientert om regnskapets stilling i forhold til budsjettet og om andre forhold av betydning for institusjonenes virksomhet.
(6) Er styret, rektor eller administrerende direktør i tvil om et styrevedtak vil ligge innenfor bestemmelser eller forutsetninger for bevilgningene m.m., skal departementet avgjøre tvilsspørsmålet.
(7) Direktøren har generell anvisningsmyndighet og er legitimert til å utferdige bindende dokument om institusjonenes eiendommer, jf. § 12-3, så langt ikke annet følger av lov eller fremgår av vedkommende hjemmelsdokument.
I tillegg vil deler av universitetsdirektørens oppgaver være bestemt av universitetsstyrets instruks for institusjonens daglige ledelse, jf. univl. § 9-2 (3).
IV) INTERN DELEGASJON FRA UNIVERSITETSSTYRET TIL:¶
1) Universitetsdirektøren¶
Delegasjonsvedtak fattet av universitetsstyret
Bevilgningsreglementet og Hovedinstruks for økonomiforvaltningen
Instruks for universitetsdirektøren, jf. regelsamlingen DEL 1, kap. 1.3.1, jf univl. § 9-2 (3)
Vedtatte instruks for universitetsdirektøren er et tjenelig virkemiddel for å sikre et godt samspill mellom rektor og universitetsdirektør i et helhetlig ledelsesperspektiv. Universitetsadministrasjonen skal på grunnlag av universitetslov, forvaltningslov og annet relevant regelverk bidra til et godt samspill med den faglige virksomheten og universitetets primæroppgaver: forskning, utdanning og formidling. Etiske retningslinjer for statstjenesten og institusjonens egne regler for etisk atferd skal alltid ligge til grunn for virksomheten.
Beslutninger truffet av andre administrativt tilsatte enn direktøren, treffes i medhold av delegasjon fra denne. Slik delegasjon kan også fremgå av den generelle angivelse av vedkommende tilsattes ansvarsområde (stillingsfullmakt). Fullmakt på et saksfelt omfatter rett og plikt til å treffe alle beslutninger på saksfeltet innen de rammer fullmaktene setter og innen de rammer som er gitt for adgang til delegering.
Saker av prinsipiell betydning, saker som forplikter universitetet økonomisk eller juridisk utover ett år og saker av universitetspolitisk karakter skal forelegges universitetsdirektøren, dersom ikke annet uttrykkelig framgår. Administrative ledere på alle nivå må holde universitetsdirektøren løpende orientert om viktige avgjørelser innen eget ansvarsområde.
Ved klage kan en beslutning fattet på fullmakt omgjøres av universitetsdirektøren. Klagen skal i så fall først forelegges angjeldende organisasjonsenhet til uttalelse. Dersom universitetsdirektøren uten forutgående saksbehandling treffer en avgjørelse som hører inn under fullmakt delegert til et fakultet/avdeling, skal fakultetet/avdelingen omgående underrettes om vedtaket.
Delegert myndighet til administrativ avdeling tilligger vedkommende leder. Underordnede ved avdelingen kan bare treffe vedtak etter fullmakt fra den administrative leder. Hvis det er behov for slik intern underdelegasjon (subdelegasjon), utarbeides en oversikt over ansvarspunktene som forelegges universitetsdirektøren til godkjennelse. Delegert anvisningsmyndighet kan ikke delegeres videre uten universitetsdirektørens samtykke.
Universitetsdirektøren kan når som helst ta opp til vurdering endring av delegert myndighet.
Det skal/bør utpekes en fast stedfortreder for hver lederstilling. Eventuell stedfortrederordning utover dette meddeles skriftlig til universitetsdirektør v/Personal- og organisasjonsavdelingen. For instituttene underrettes også fakultetssekretariatet. Såfremt det ikke er utpekt midlertidig stedfortreder, anviser fakultetsdirektør instituttets utgifter. UiBs bankfullmakter innehas av Økonomiavdelingen og baseres på kontrasignatur.
2) Saksområder som universitetsstyret har delegert til Den sentrale klagenemnd, jf univl. § 5-1 og Regler for Den sentrale klagenemnd ved UiB godkjent av Universitetsstyret 15.06.2006 og sist endret av universitetsstyret 29.08.2013:
Klager over enkeltvedtak, jf. universitets- og høyskolelovens §§ 5-1 (1) og 7-6 (2)
Klager over avgjørelser om permisjon og fravær, samt om helt eller delvis tap av studieretten, jf. «Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved Universitetet i Bergen»
Klager i forbindelse med valg av representanter og ombud ved Universitetet i Bergen.
Saker etter universitets- og høyskolelovens §§ 4-7 (1) og 4-8 (3)
Klagesaker i henhold til bestemmelsene om klage i «Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Bergen»
Den sentrale klagenemnd er klageinstans for klager over avslag på krav om innsyn etter forvaltningsloven. Klager over avslag på krav om innsyn etter offentlighetsloven behandles av Kunnskapsdepartementet, jf. brev fra KD datert 21.06.2010 og sak 2010/7242.
3) Øvrige saksområder som universitetsstyret kan delegere:¶
Fastsetting av særlige faglige minstekrav ved opptak til høyere grads studier, § 3-6 (7)
Fastsetting av undervisningsterminer, § 3-8 (1)
Fastsetting av studieplan, herunder bestemmelser om obligatorisk kurs, praksis og lignende og om vurderingsformer, § 3-3 (3)
Tilsetting av leder for avdeling eller grunnenhet, § 11-1 (1) og (2)
Regler om forhold som er særegne for den enkelte eksamen, § 3-9 (7)
Ansettelse i undervisnings- og forskerstillinger, § 6-3 (1) 1. pkt
4) Fakultetene¶
Forutsatt at styret har delegert oppgaven til fakultetene har universitets- og høyskoleloven satt skranker for hva fakultetene kan delegere videre til instituttene (grunnenhetene). Følgende kan ikke fakultetene delegere:
Fastsetting av studieplan. § 3-3 (3)
Godskriving av grad, yrkesutdanning, fag eller emne fra andre akkrediterte universitet- og høyskoler, § 3-5 (1)
Godkjenning av grader og utdanninger fra institusjoner som ikke går inn under loven, § 3-5 (3)
Fritak fra eksamen eller prøve, § 3-5 (2)
Oppnevning av sensorer. (Utfyllende regler om eksamen), § 3-9 (2)
Utferdigelse av vitnemål, § 3-11
Utlysning og tilsetting i undervisnings- og forskerstilling, § 6-3 (1) 1. pkt. Delegert til fakultetsstyret, jf. Regler for fakultetsorganene § 8.
Regler for fakultetene¶
Regler for fakultetene er fastsatt av universitetsstyret 18.06.09. I henhold til § 1 skal fakultetene ha:
Dessuten kan fakultet ha:¶
a) Fakultetsstyret¶
Regler om fakultetsorganene ved Universitetet i Bergen § 3 inneholder bestemmelser om fakultetsstyrets kompetanse:
Fakultetsstyret er fakultetets øverste myndighet. Det skal behandle og avgjøre slike saker som det får delegert fra universitetsstyret, og det kan be om å få seg forelagt enhver sak. Fakultetsstyret delegerer myndighet til dekanen, til instituttene eller til andre organer ved fakultetet dersom ikke annet er fastsatt i lov, forskrift eller vedtak fra universitetsstyret.
Fakultetsstyret skal fastsette fakultetets strategier for utdanning, forskning, forskerutdanning og formidling og legge planer for fakultetets utvikling i samsvar med de målene som er gitt av universitetsstyret.
Fakultetsstyret skal fastsette mål og resultatkrav og har ansvaret for at fakultetets økonomiske ressurser disponeres i overensstemmelse med bestemmelser gitt av universitetsstyret.
Fakultetsstyret skal gi melding til universitetsstyret om fakultetets virksomhet, på den måten universitetsstyret bestemmer. Hvert år skal det gis rapport om fakultetets økonomiske status, med redegjørelse for resultatene ved fakultetet og legges frem forslag til budsjett for kommende år.
Fakultetsstyret skal selv behandle og avgjøre alle saker av prinsipiell eller vesentlig betydning.
Ved institutt med ansatte instituttledere, ansettes disse av fakultetsstyret.
b) Dekanen¶
Lovreglene om organisering på fakultets- og instituttnivå er opphevet, likevel slik at univl. § 6-4 (1) d) i åpner for at leder for avdeling og grunnenhet kan tilsettes på åremål. Regler om fakultetsorganene ved Universitetet i Bergen §§ 5A og B inneholder bestemmelser om dekanens ansvar. Har fakultetet normalordning med valgt dekan har dekanen følgende ansvar og oppgaver:
Dekanen er fakultetets øverste leder og representerer fakultetet utad og har overordnet ansvar for kontakt med eksterne samarbeidspartnere.
Dekanen er daglig leder for fakultetets faglige virksomhet i samsvar med rammer og pålegg som fakultetsstyret fastsetter.
Dekanen er nærmeste overordnede for instituttlederne. Dekanen rapporterer til rektor.
Dekanen avgjør saker i det omfang disse ikke kan utsettes til fakultetsstyret kan komme sammen i møte.
Dekanen har rett til å delta i alle møter i alle fakultetets og underordnede enheters styrer, råd og utvalg.
Dekanen er ansvarlig for iverksetting av de faglige vedtakene som treffes i fakultetsstyret, og skal på fakultetsstyrets vegne påse at den samlete økonomiforvaltningen skjer i samsvar med bestemmelser om økonomiforvaltning og forutsetninger for tildeling av bevilgninger.
Har fakultetet prøveordning med ansatt dekan, er dekanen i tillegg til overnevnte ansvarlig for:
Dekan er daglig leder for fakultetets faglige og administrative virksomhet i samsvar med rammer og pålegg som fakultetsstyret fastsetter.
Dekanen er ansvarlig for iverksetting av faglige og administrative vedtak som treffes i fakultetsstyret, og for disponering av ressurser og eiendom i samsvar med de vedtak som er truffet av fakultetsstyret.
Dekanen er nærmeste overordnede til instituttlederne og fakultetsdirektøren.
c) Fakultetsdirektør¶
Regler om fakultetsorganene ved Universitetet i Bergen §§ 7A og B inneholder bestemmelser om dekanens ansvar. Har fakultetet normalordning med valgt dekan har fakultetsdirektøren følgende ansvar og oppgaver:
Fakultetsdirektøren har ansvaret for den daglige ledelsen av fakultetets administrasjon
Fakultetsdirektøren sørger for at vedtak fattet av fakultetsstyret eller dekanen blir satt i verk og er ansvarlig for disponering av ressurser og budsjett i samsvar med vedtak som er gjort av fakultetets styringsorganer
Fakultetdirektørens kompetanse fastsettes i instruks og/eller særskilt delegeringsvedtak, fastsatt av fakultetsstyret eller av dekanen etter fullmakt fra fakultetsstyret
Fakultetsdirektøren er sekretær for fakultetsstyret med tale- og forslagsrett, men uten stemmerett
d) Institutt¶
1) Instituttleder
Regler for instituttorganene § 2 har regler om instituttleders ansvar. Instituttleder er den øverste lederen ved instituttet og får sin myndighet etter delegasjon fra fakultetet og har dekanen som nærmeste overordnede. Instituttleder kan videredelegere sin myndighet til administrasjonssjef og utvalg innenfor instituttet dersom ikke annet er fastsatt i lov, forskrift eller fakultetets delegasjonsvedtak.
Instituttleder
har det overordnede ansvaret for instituttets samlede faglige og administrative virksomhet, med de begrensningene som er gitt gjennom instituttrådets kompetanse, jf. § 4
har personalansvar for de ansatte ved instituttet og legger til rette for å følge opp den enkelte faglige ansattes rett til fordeling av tid til forskning og utdanning
har innstillingsmyndighet ved ansettelse i undervisnings- og forskerstillinger og i tekniske og administrative stillinger ved instituttene
har ansvar for å følge opp mål for utdanning, forskning, forskerutdanning og formidling
har ansvar for økonomi og HMS-arbeid ved instituttet
skal sørge for at instituttet har oppdaterte strategier og system for kvalitetssikring av instituttets virksomhet
Instituttleder representerer instituttet utad og har overordnet ansvar for kontakt med eksterne samarbeidspartnere.
2) Instituttrådet
· Forskningsmelding, forskerutdanningsmelding, utdanningsmelding og andre strategi- og resultatdokument som utarbeides av instituttet
· Eventuelle omstillings- og omorganiseringsplaner
· Budsjettforslag, årsbudsjett og årsregnskap
· Vesentlige endringer i instituttets studietilbud, særlig knyttet til studieprogram, pensum, undervisning, eksamen og emne- og programevalueringer.
I øvrige saker er instituttet et rådgivende informasjons- og kontaktorgan mellom instituttlederen, alle ansatte og studentene.
Dersom instituttrådet delegerer beslutningsmyndighet i saker som angår studietilbud, skal studentene være representert med minst 20 % i vedkommende organ.
Rådets medvirkning ved tilsetting av instituttleder, fremgår av reglene for ansettelse av instituttleder.
MYNDIGHETSKARTET DEL II¶
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
|
Rektor |
Univl. § 10-1 a), Instruks for universitetsdirektøren 29.03.07 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 12-4 Rundskriv F-20-07: Reglement om statlige universiteter og høyskolers forpliktende samarbeid og erverv av aksjer |
|
Universitetsstyret |
Fastsatt av universitetsstyret 29.03.07, jf univl. §§ 9-2 (3) og 10-3 |
- Ledelse av den samlede administrative virksomheten og
det operative ansvaret for de arbeidsområdene som
omfattes av Hovedregler for
økonomiforvaltningen ved UiB, fastsatt av styret har
det operative ansvaret for de arbeidsområdene som
omfattes av Hovedregler
for økonomiforvaltningen ved UiB, fastsatt av styret.
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks av 29.03.07 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks av 29.03.07 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks av 29.03.07 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks av 29.03.07 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks av 29.03.07 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks 29.03.07 |
Ivareta reglemessig kontakt og dialog med fakultetene og grunnenhetene |
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks 29.03.07 |
Iverksette beredskapsplan |
Universitetsdirektør |
Sentral beredskapsplan for UiB og Unifob, punkt 1 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. Instruks 29.03.07 |
|
Universitetsdirektør |
Jf. 10 etiske regler, punkt 10 for Universitetet i Bergen vedtatt av universitetsstyret 21.10.06, og Redelighetsutvalget |
|
Redelighetsutvalget |
Jf. Mandat for Redelighetsutvalget 11.09.03 og
Reglement for Redelighetsutvalget ved Universitetet i
Bergen vedtatt av universitetsstyret
14.4.2011
|
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
STYRINGSORDNING - VALG¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
|
Universitetsstyret |
Jf. univl. kap. 10 se § 10-2 |
|
Universitetsstyret |
Fastsatt av universitetsstyret med endring senest 29.11.12 |
-Sammensetning av fakultetsstyre |
Universitetsstyret |
Jf. univl. § 9-2 (4) og Regler for fakultetsorganene § 2a og 2b. Delegert til fakultet |
|
Universitetsstyret |
Regler for instituttorganene ved UiB § 3. Delegert til fakultet |
Navneendring |
||
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsdirektøren |
|
Organisering/reorganisering |
||
fakultet/institutt/administrasjon |
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 9 - 2, jf. Regler for fakultetsorganene |
|
Fakultetsstyre |
Ev. v/dekanus, jf. Regler for instituttorganene |
avdeling |
Universitetsdirektør |
Mindre org.endringer (ikke forh. ihht. H.avt.§ 13) = > Avdelingsledernivå |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
STUDENTOPPTAK¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
|
Kunnskapsdepartementet |
Univl. § 3-7 (4) |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-7 (5) |
|
Kunnskapsdepartementet |
Univl. § 3-7 (2) og KDs forskrift av 10.10.2005, kap. 7 og 8 |
Forskrifter om opptak til grunnutdanning/ Generell studiekompetanse |
Kunnskapsdepartementet |
Univl. § 3-6 og KDs forskrift av 10.10.2005 |
a) Forskrifter om unntak fra krav om generell studiekompetanse |
Kunnskapsdepartementet |
Innstilling fra universitetsstyret. Jf. univl. § 3-6 (3) og KDs forskrift av 10.10.2005, kap. 3 |
|
Kunnskapsdepartement |
Innstilling fra universitetsstyret. Jf. univl. § 3-6 (5), jf. KDs forskrift av 10.10.2005 § 4-1 |
|
Universitetsstyret |
Jf. Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved UiB, senest endret 16.2.2012 (kap. 4) |
|
Fakultetsstyre |
Jf. Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved UiB (kap 4) |
|
Universitetsstyret |
Opptakskomiteens mandat følger av univl. § 3-6 jf og Forskrift om opptak til høyere utdanning av 31.01.2007 se § 7-12. Fakultetene har delegert saksbehandling for
søkere via Samordna opptak til Studieavdelingen (se
e-post fra
SA)
|
|
Kunnskapsdepartementet |
Univl. § 4-9 (1), jf. UFDs forskrift av 07.10.2005 og KDs forskrift av 10.10.2005. Univl.. § 4-9 (5)Departementet oppnevnt en egen
nemd, jf. Rundskriv F-05-06: Veiledning i behandling av
klagesaker
ved institusjoner under lov om universiteter og
høyskoler
|
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-10 (3) |
|
Den nasjonale klagenemnd |
|
|
Den sentrale klagenemnd |
|
|
Avdelingsdirektør ved Studieavdelingen |
Univl. § 3-6 (3), jf. KDs forskrift av 31.01.2007.
Delegasjon fra fakultetsstyret, jf. Forskrift om
opptak, studier, vurdering og grader ved UiB § 4.1
|
|
Den sentrale klagenemd |
|
Dispensasjon fra generell studiekompetanse |
||
|
Avdelingsdirektør ved Studieavdelingen |
Univl. § 3-6 (3)
Delegasjon fra fakultetsstyret, jf. Forskrift om
opptak, studier, vurdering og grader ved UiB § 4.1
|
|
Den sentrale klagenemd Den nasjonale klagenemd for opptak gjennom Samordna opptak |
Ved avslag etter realitetsvurdering Ved avslag på dispensasjonsvilkår |
Høyere grad |
||
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-7 (2) og (3), jf. KDs forskrift om krav til mastergrad av 01.12.2005, § 2 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-6 (7) |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-7 (2) og (3), jf. KDs forskrift av 01.12.2005, § 5, 2. ledd |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-2 (1), jf. KDs forskrift av 01.12.2005, § 6 Jf. Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved UiB kap. 2 |
Flerårige profesjonsutdanninger, utdanning som bygger på grunnutdanning, ’profesjonsdelen’ av utdanning og videreutdanning |
||
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-7 (2) og (3), jf. KDs forskrift av 10.10.2005, § 1 (4) |
|
Den sentrale klagenemnd |
Jf. Regler for Den sentrale klagenemnd, sist endret 29.8.2013 |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
UNDERVISNING, GRADER, EKSAMEN¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Undervisning |
||
|
Kunnskapsdepartementet |
Univl. § 3-2 (1) og KDs forskrift av 16.12.2005 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-3 (1) og Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved UiB § 3.2 |
|
Universitetsstyret |
|
|
Fakultetsstyre |
Univl.l § 3-3 (3), jf. Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved UiB § 3.1 |
Læringsmiljøet |
||
Det overordnede ansvaret |
Universitetsstyret |
Univl. § 4-3 |
Bidra til at bestemmelsene i univl. § 4-3 blir gjennomført. |
Læringsmiljøutvalget |
Jf. Regler for Universitets læringsmiljøutvalg, 25.06.03 |
Daglig ansvar for studentenes læringsmiljø |
Fakultetsstyret |
|
Grader |
||
|
Universitetsstyret ved rektor/universitetsdirektør etter fullmakt |
Univl. § 3-2 (1) og (4) og KDs forskrift av 16.12.2005 |
|
Fakultetsstyre |
Univl. § 3-5 (1). Delegert fra Universitetsstyret |
|
Fakultetsstyre |
Univl. § 3-5 (3) og (4). Delegert fra universitetsstyret. Jf. Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved UiB . |
Eksamen |
||
|
Universitetsstyret |
Univl. § 3-9 (7) |
|
Fakultetsstyre |
Univl. § 3-5 (2). Delegert fra universitetsstyret |
|
Fakultetsstyre |
Univl.§ 3-9 (2). Delegert fra universitetsstyret |
|
Den sentrale klagenemnd |
Univl. § 5-2. Delegert fra universitetsstyret |
|
Universitetsstyret Universitetsstyret |
Univl. § 3-9 (4) Midlertidig forskrift for juss Forskrift for mastergrader |
|
Universitetsstyret/
Fakultetsstyre
|
Univl. § 3-11 |
|
Den sentrale klagenemnd |
Univl. § 4-7 (1) og (2). |
|
Den sentrale klagenemnd |
Univl. § 4-8 (3), jf. 4-7 (1) og (2) og Regler for Den sentrale klagenemnd |
|
Universitetsdirektør |
Delegasjon. Jf. Univl. § 4-8 (1). Delegert i styresak 222/96 |
Andre disiplinærtiltak |
||
|
Universitetsstyret |
Univl. §§ 4-8, 4-9 og 4-10. |
|
Den sentrale klagenemnd etter innstilling fra Skikkehetsnemnda |
Delegert fra universitetsstyret, jf Sak 06/73, 14.09.06, jf univl. § 4-10(3) |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
ØKONOMIFORVALTNING¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Budsjett |
||
Utarbeide budsjettforslag og holde rektor løpende
orientert om regnskapets stilling i forhold til
budsjettet og om andre forhold av
betydning for institusjonens virksomhet.
|
Universitetsdirektør |
Jf. univl. § 9-2 (3), jf § 10-3 og Instruks av 29/3-07. |
|
Universitetsstyret |
Jf. univl. § 9-2 (5) |
Ansvar for at den samlede økonomi- og
formuesforvaltning skjer i samsvar med departementets
generelle bestemmelser om
økonomiforvaltningen og forutsetninger for tildeling av
bevilgninger.
|
Universitetsdirektør |
Jf. univl. § 9-2 (3), jf § 10-3 og Instruks av 29/3-07. |
|
Universitetsstyret/ Universitetsdirektør |
Jf. univl. § 9-2 (2) |
|
Fakultetsstyre |
Ev. v/dekanus. Jf. univl. § 9-1 (2) |
|
Universitetsledelsen |
|
Innkjøp |
||
|
Person med budsjettdisponerings-myndighet |
Reglement for økonomistyr. i staten (R) Bestemmelser om økonomistyr. i staten(B) 12.12.03 Hovedinstruks om økonomiforvaltning (HI)17.08.05 Hovedregler for økonomiforvaltningen for UiB(HR) 15.09.05. Retningslinjer fra universitetsdirektør i de årlige bevilgningsbrev |
Lønn |
||
|
Person med budsjettdisponerings-myndighet |
Reglement for økonomistyr. i staten (R) Bestemmelser om økonomistyr. i staten(B) 12.12.03 Hovedinstruks om økonomiforvaltning (HI)17.08.05 Hovedregler for økonomiforvaltningen for UiB(HR) 15.09.05. Retningslinjer fra universitetsdirektør i de årlige bevilgningsbrev |
Utgående fakturabehandling |
||
|
Person med budsjettdisponerings-myndighet Økonomidirektør Unntak: Odontologisk klinikk Økonomidirektør |
Reglement for økonomistyr. i staten (R) Bestemmelser om økonomistyr. i staten(B) 12.12.03 Hovedinstruks om økonomiforvaltning (HI)17.08.05 Hovedregler for økonomiforvaltningen for UiB (HR) 15.09.05. Retningslinjer fra universitetsdirektør i de årlige bevilgningsbrev Annet |
Andre saksområder - regnskap |
||
|
Reglement for økonomistyr. i staten (R) Bestemmelser om økonomistyr. i staten(B) 12.12.03 Hovedinstruks om økonomiforvaltning (HI)17.08.05 Hovedregler for økonomiforvaltningen for UiB(HR) 15.09.05. Retningslinjer fra universitetsdirektør i de årlige bevilgningsbrev |
|
|
Overordnet leder som har budsjettdisponerings-myndighet |
Universitetsdirektør anviser rektors «egne utgifter» bør få skriftlig godkjenning fra KD |
|
Person med budsjettdisponerings-myndighet |
|
Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet |
||
Ref. eget kapittel |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
EKSTERNT SAMARBEID, BIDRAGS- OG OPPDRAGSFINANSIERT VIRKSOMHET¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
A. Selskapsdeltakelse |
Universitetsstyret |
Rammevilkår:
|
A.1 Opprette nye selskap og kjøp og salg av aksjer |
Universitetsstyret |
|
A.2 Bruke utbytte fra selskap som virksomheten har kjøpt aksjer i, eller etter fullmakt forvalter, til drift eller til kapitalinnskudd |
Universitetsstyret |
|
A.3 Fullmakt til å forvalte statens eierinteresser på vegne av KD |
Universitetsstyret |
Tildelingsbrev fra KD (årlig), Jf. KDs retningslinjer for forvaltning av statens eierinteresser |
A.4 Fullmakt til å innkalle til generalforsamling i
aksjeselskap der staten eier alle aksjene og hvor
institusjonen forvalter
eierskapet
|
Rektor på fullmakt fra universitetsstyret |
Tildelingsbrev fra KD (årlig), Jf. Aksjelov § 20-5, 1. ledd, se §§ 20-7 og 20-6.
Se Retningslinjer for forpliktende samarbeid og erverv
av aksjer
ved Universitetet i Bergen vedtatt 18.06.2009.
|
B Bidrags- og oppdragsfinansiert virksomhet |
Universitetsstyret |
Rammevilkår:
|
B.1 Vedta totalbudsjettet for den bidrags- og oppdragsfinansierte aktiviteten |
Universitetsstyret |
Jf. BOA punkt 4 Fakultetene vedtar fakultetets totalbudsjett |
B.2 Godkjenning av søknad om bidrags- og oppdragsfinansiering |
Instituttleder Fakultetet |
Forskningsdirektør skal godkjenne søknader som stiller
krav til store egenandeler og skal orienteres ved
søknad om
EU-midler. Jf. BOA, punkt 5.
|
B.3 Saksbehandling av avtale |
Forsknings- og innovasjonsavdelingen |
Samarbeid med fakultet og institutt |
B.4 Kontraktssignatur |
Forskningsdirektør |
Instituttleder paraferer
(unntatt v/EU-prosjekter: Instituttet signerer en
erklæring før søknad sendes inn)
Jf. BOA, pkt. 9 |
B.5 Godkjenne prosjekt inkl. prosjektbudsjett |
Person med budsjettdisponeringsmyndig-het |
Jf. BOA, punkt 11 |
B.6 Fullmakt til å foreta disposisjoner som medfører økonomiske forpliktelser for virksomheten
|
Person med budsjettdisponeringsmyndig-het |
Reglement for økonomistyr. i staten(R) Bestemmelser om økonomistyr. i staten(B) 12.12.03 Hovedinstruks om økonomiforvaltning (HI)17.08.05 Hovedregler for økonomiforvaltningen for UiB (HR) 15.09.05. Retningslinjer fra universitetsdirektør i de årlige bevilgningsbrev |
B.7 Fullmakt til å foreta rapportering til bidragsyter og avslutte prosjektet iht krav i kontrakt og interne retningslinjer |
Person med budsjettdisponeringsmyndig-het |
Jf. BOA, punkt 21 |
C Andre forskningsavtaler Avtaler som gjelder forskning, men som ikke kan sies å være bidrags- og oppdragsfinansiert virksomhet, for eksempel
|
Universitetsstyret |
|
C.1 Saksbehandling av avtale |
Forsknings- og innovasjonsavdelingen |
Samarbeid med fakultet og institutt |
C.2 Kontraktssignatur |
Forskningsdirektør (Universitetsdirektør) |
Instituttleder paraferer
Ved større avtaler signerer Universitetsdirektøren
|
D Andre (generelle) samarbeidsavtaler som gjelder forskning, forskerutdanning og utdanning |
Universitetsstyret |
Universitetet i Bergen, jf sak 06/1571 |
D.1 Saksbehandling av forskningsavtaler, generelle samarbeidsavtaler og avtaler om samarbeid på doktorgradsnivå |
Forsknings- og innovasjonsavdelingen |
Jf. Rutine pkt 3 Samarbeid med fakultet/institutt og fagmiljø |
D.2 Saksbehandling av avtaler knyttet til studentutveksling |
Studieavdelingen |
Jf. Rutine pkt 3 Samarbeid med fakultet/institutt og fagmiljø |
D.2 Kontraktssignatur |
Fakultetsdirektør |
|
D.3 Signaturmyndighet ved UiB som gjelder
avtaler om ekstern finansiering
|
Forskning- og innovasjonsavdelingen |
|
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
PERSONALFORVALTNING¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Tilsetting av dekan |
Regler for fakultetsorganene |
|
|
Rektor |
|
|
Rektor |
|
|
Universitetsstyret |
NB! Vedtak, tydeliggjøre at det er en prøveordning |
Tilsetting av instituttleder |
Regler for instituttorganene |
|
|
Fakultetsstyret |
|
|
Fakultetsstyret |
|
|
Fakultetsstyret |
|
Tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger |
NB! Referanse til UH-loven |
Regler for fakultetsorganene |
|
Fakultetsstyret |
|
|
Fakultetsstyret |
|
|
Instituttleder |
|
d) oppnevning av sakkyndigkomité ved søknad om kompetanseopprykk til professor |
Fakultetsstyret |
Delegert jf. styrevedtak datert 14.09.2010 og 2008/7421 |
|
Fakultetsstyret |
|
|
Fakultetsdirektør |
I samråd med Personal- og organisasjonsavdeling Personalreglement for vitenskapelige ansatte § 13 |
|
Universitetsstyret |
Univl. § 6-3 (4) |
h) tilsetting uten utlysning og forlengelse i midlertidige bistillinger |
Fakultetsstyret |
Brev fra Universitetsdirektør til fakultetene av 6.12.00, saknr. 2000/3244 |
Midlertidig tilsetting av forskere |
||
Som pkt. a-f - med mindre det er foretatt delegasjon til særskilt myndighetsnivå |
||
Tilsetting av postdoktorer, stipendiater |
||
Som pkt. a-e - med mindre det er foretatt delegasjon til særskilt myndighetsnivå |
||
Tilsetting i enkelte tannlegestillinger |
Tilsettingsrådet ved Odontologisk klinikk |
|
Tilsetting i tekniske og administrative stillinger |
||
Utlysing på fakultets- og instituttnivå |
Fakultetsdirektør |
|
Utlysing i sentraladministrasjonen |
HR-direktør |
|
Innstilling på fakultetsnivå |
Fakultetsdirektør |
|
Innstilling på instituttnivå |
Instituttleder |
|
Innstilling i sentraladministrasjonen |
Avdelingsdirektør |
|
Innstilling i fakultets- og stabsdirektørstillinger |
HR-direktør |
|
Tilsetting på fakultets- og instituttnivå |
Tilsettingsrådet for tekniske stillinger Tilsettingsrådet for administrative stillinger |
|
Tilsetting i sentraladministrasjonen |
Tilsettingsrådet for tekniske stillinger Tilsettingsrådet for administrative stillinger |
|
Midlertidige tilsettinger inntil 6 mnd |
Fakultetsdirektør/HR-direktør |
|
Tilsetting av Universitetsdirektør |
Universitetsstyret |
Univl. § 11-1 (1) |
Tilsetting på timelønn |
Instituttleder/avdelingsdirektør |
|
Ordensstraffer, suspensjon, oppsigelse og avskjed |
||
|
Tilsettingsorganet |
|
|
Universitetsstyret, eller dep. |
Univl. § 11-3 (3) |
Tjenestelig tilrettevisning |
HR-direktør |
|
Likestilling og vern mot diskriminering |
HR-direktør/likestillingsrådgiver |
|
Sidegjøremål |
||
Ansatte som må melde/
få godkjent sidegjøremål
|
Avdelingsdirektør/Instituttleder |
Jf. Prinsipper for sidegjøremål for ansatte ved Universitetet i Bergen, 25.10.12 og Brev om delegasjon 04.11.02
|
Innvilging av permisjon |
||
|
Fakultetsdirektør/ HR- direktør |
Brev om delegasjon 04.11.02 |
|
Instituttleder/ Avdelingsdirektør |
Mnd. fraværsrapp. til fakultetet og HR-avd. |
|
Fakultetsdirektør/ HR-direktør |
Brev om delegasjon 04.11.02. |
|
Fakultetsstyret |
Jf. Retningslinjer for tildeling av forskningstermin, sist endret 23.01.92 |
ved sykdom over 12 mnd |
HR-direktør |
|
|
Fakultetsdirektør/ HR-direktør |
Brev om delegasjon 04.11.02 |
|
Fakultetsstyret |
Vedtak i sak 05/75, universitetsstyret 15.09.05 |
|
Fakultetsdirektør/ HR-direktør |
Brev om delegasjon 04.11.02 |
Oppfølging av sykemeldte mv - Inkluderende arbeidsliv (IA) |
Instituttleder/avdelingsdirektør |
|
Beredskap - delansvar |
HR-direktør |
href=»https://intranett.uib.no/uPo rtal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNod… <https:// intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayout RootNode.target.275.uP?uP_sparam=focusedTabID&focusedTabI D=133&uP_sparam=mode&mode=view&uP_root=root&link_id_path= 144033_147027_147028&loc_code_path=2120&menu_type=12>» HR- beredskapsplan |
Fastsettelse og avvikling av ferie |
Instituttleder/avdelingsleder |
|
Hovedtariffavtalen |
||
|
Universitetsdirektør/HR-direktør |
Jf HTA pkt. 2.1 |
|
Instituttleder/avdelingsdirektør |
|
|
Fakultetsdirektør/HRdirektør |
|
|
HR-direktør |
|
Hovedavtalen m/Tilpasningsavtale for UiB |
||
|
Forhandlingsutvalget |
|
|
Informasjons- og drøftingsutvalg (IDU) |
|
Lønnslån |
HR-direktør |
|
Gaver og andre fordeler |
Avdelingsdirektør |
Jf. Regler om gaver og andre fordeler for ansatte ved UiB . 14.02.08 |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
EIENDOMSFORVALTNING¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Salg og kjøp av fast eiendom |
Universitetsstyret |
Univl. § 12-3, ref. § 10-3 (7), jf. Eiendomsfullmakten fra KD i Tildelingsbrev 2013 11/14477 |
Nytte inntekter av salg av eiendommer til kjøp,
vedlikehold og bygging av andre lokaler til
undervisnings- og forskningsformål
ved UiB
|
Universitetsstyret |
Tildelingsbrev fra KD for 2013 11/14477 |
Utleie av driftslokaler, leiligheter |
Avdelingsdirektør |
Univl. § 12-3 Se også Avhendingsinstruksen |
Innleie av fast eiendom |
||
Fullmakt til å inngå avtale om leie av lokaler |
Universitetsstyret/KD |
Tildelingsbrev fra KD for 2013 11/14477 (Fullmakten gjelder ikke for leieprosjekt som etter sin art eller omfang klassifiseres som byggesak.) |
|
Universitetsdirektør |
Avdelingsdirektør har fullmakt til å signere etter godkjenning fra Universitetsdirektør |
|
Avdelingsdirektør |
Fullmakten gjelder ikke for avtale om leie av lokaler med varighet utover 10 år, jf Tildelingsbrev fra KD for 2013 11/14477 |
Arealdisponering |
Avdelingsdirektør |
Inkl. arealbruk utover ord. åpningstid, parkeringsbest. (reserv. plasser, ford. m.v.) |
Ombygging / vedlikehold |
Avdelingsdirektør |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
PARTSFORHOLD VED SØKSMÅL¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Partsforhold ved søksmål |
Univl. § 12-2 |
|
|
Kunnskapsdepartementet Universitetsstyret (i saker som gjelder misligheter i statstjenesten) |
Jf strl § 79
Delegert fra KD til universitetsstyret, jf brev
29.08.94. Delegert fra universitetsstyret til
universitetsdirektør, jf vedtak i sak
96/222, 26.09.96.
Tildelingsbrev for 2013 UiB fått delegert fullmakt til å ta ut påtalebegjæring på vegne av Staten (gjelder kun saker som gjelder misligheter i statstjenesten) Departementet delegert til styret å påtale økonomiske
misligheter ved institusjonen. Styret kan delegere
denne fullmakten
til rektor og direktør.
|
|
Staten v/UiB |
Jf. fvl. § 2b |
|
Staten v/dept. |
Univl. § 12-1, kfr § 12-2 (3) |
|
Universitetsdirektør. (Staten v/KD kan gi fullmakt til UIB. UiB v/rektor kan gi fullmakt videre) |
Regjeringsadvokaten |
|
Økonomidirektør Unntak: Odontologisk klinikk |
|
|
Stortingsvedtak. I mindre saker kan også Kongen og Finansdepartementet samtykke |
Alle saker om ettergivelse skal sendes
Finansdepartementet,
Jf. Bestemmelsene (hvilke?) pkt.5.4.4
|
|
Økonomidirektør |
Jf. Bestemmelsene pkt 5.4.3, og Hovedinstruksen pkt. 4.5 |
|
Universitetsstyret |
Delegert fra KD. Jf. Rundskriv G-83/92 § 2 Rundskriv G-03/2006 Jf Tildelingsbrev for Universitetet i Bergen 2013 fra KD vedtatt av universitetsstyret 17.01.2011 sak 11/14477 |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
BEHANDLING AV PERSON - OG HELSEOPPLYSNINGER¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
I administrative system ved UiB |
Behandlingsansvarlig: Rektor, delegert til systemeier |
Jf. Sikkerhetsmål og sikkerhetsstrategi for behandling av personopplysninger i administrative system ved UiB Punkt 3. 27.10.05 |
I forskning ved UiB |
Behandlingsansvarlig: Rektor, delegert til universitetsdirektør og leder for organisatoriske enheter Forskningsansvarlig: Rektor, delegert til dekanene ved fakultetene og lederne ved Odontologisk klinikk og Senter for farmasi |
Jf. Sikkerhetsmål og sikkerhetsstrategi for behandling av personopplysninger i forskning ved UiB, punkt 4. 27.10.05 Jf. styresak 11/11.02.10 2008/12483 Felles system for internkontroll for medisinsk og helsefagleg forsking, se http://www.helse-bergen.no/no/FagOgSamarbeid/forsking/ Sider /Forskingsrutinar.aspx jf. sak 08/12483 Helseforskningsloven |
Internkontroll ift administrative system |
Behandlingsansvarlig: Rektor, delegert til universitetsdirektør |
Jf. Internkontroll - mål og strategier for behandling av personopplysninger i administrative system ved UiB punkt 4. 27.10.05 |
Internkontroll ift forskning |
Behandlingsansvarlig: Rektor, delegert til Universitetsdirektør Forskningsansvarlig: Rektor |
Jf. Internkontroll - mål og strategier for behandling av personopplysninger i forskning ved UiB punkt 5. 27.10.05 Felles system for internkontroll for medisinsk og helsefagleg forsking, se http://hels e-bergen.no/fagfolk/forskning/Sider/forskingsrutinar.aspx Jf.08/12483 Helseforskningsloven |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
IKT-SIKKERHET (Fullmakt/ansvar ligger hos systemeier og følger av IKT reglementet)¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Overordnede ansvar for IKT-sikkerheten ved UiB |
Universitetsdirektør |
Jf. Overordnet IKT-sikkerhetspolicy ved UiB, punkt 4 vedtatt 03.12.09 |
Det daglige ansvar for det overordnede IT-sikkerhetsarbeidet ved UiB. |
IT-direktør |
Jf. Overordnet IKT-sikkerhetspolicy ved UiB, punkt 4 vedtatt 03.12.09 |
Overordnet ansvar for operativ IKT-sikkerhet |
IT-direktør |
Jf. Overordnet IKT-sikkerhetspolicy ved UiB, punkt 4 vedtatt 03.12.09 |
Det operative ansvar for IT-sikkerhetsarbeidet |
IT-direktør |
Jf. Overordnet IKT-sikkerhetspolicy ved UiB, punkt 4 vedtatt 03.12.09
|
Ansvar for fastsetting av sikkerhetsnivået i systemene og kontroll av at sikkerheten ivaretas. |
Systemeiere og behandlingsansvarlige |
Jf. Lov om behandling av personopplysninger |
Ansvar for brukerhåndtering i systemene |
Systemeiere og behandlingsansvarlige |
|
Ved opphør av ansettelsesforhold gis det som hovedregel varsel om sperring av brukerkonto en måned før sluttdato |
Øverste leder ved enheten |
IKT-reglement ved UiB punkt 3.8 vedtatt 03.12.09 |
Pensjonister kan etter avtale beholde sin e-postkonto |
Øverste leder ved enheten |
IKT-reglement ved UiB punkt 3.8 vedtatt 03.12.09 |
Ved opphold av studentforhold sendes sperrevarsel det
3. semesteret etter at en student sist var registrert
som student. Varsel sendes en
måned før konto sperres.
|
Øverste leder ved enheten |
IKT-reglement ved UiB punkt 3.8 vedtatt 03.12.09 |
Ved dødsfall skal personlig e-postkasse og private filer som hovedregel slettes.
Unntak dersom offentlig myndighet har krevd innsyn.
Sletting skjer ikke før ett
år etter dødsfallet.
|
Universitetsdirektør beslutter Enhetens leder og HR-avd. gjennomfører innsyn |
IKT-reglement ved UiB punkt 3.8 vedtatt 03.12.09 |
Ved dødsfall skal personlig e-postkasse og private filer som hovedregel slettes.
Unntak dersom dødsboet har gjort gjeldende rett til
materialet. Sletting skjer
ikke før ett år etter dødsfallet.
|
Øverste leder ved enheten |
IKT-reglement ved UiB punkt 3.8 vedtatt 03.12.09 |
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
INTERNREVISJON¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
Fastsette regler for internrevisjon for UiB |
Universitetsstyret |
Jf. univl. § 9-2 |
Overordnede ansvar for tilsyn ved institusjonen |
Styret, rektor, universitetsdirektør |
Jf. univl. §§ 9-1 og 10-1 og Retningslinjer for internrevisjon, punkt 2 |
Forberede, gjennomføre og rapportere interne revisjoner |
Universitetsdirektøren |
Jf. Retningslinger for internrevisjon, punkt 2 og kjøp av eksterne tjenester |
Iverksette korrigerende tiltak og/eller forbedringer basert på rapporter fra interne revisjoner |
Avdelingsdirektør |
Jf. Retningslinjer for internrevisjon,
punkt 2
|
Påse at oppfølging av merknader og korrigerende tiltak finner sted |
Universitetsdirektør |
Jf. Regler for internrevisjon,
punkt 2
|
Oversikt over saksområder fordelt på myndighetsnivå
HELSE, MILJØ OG SIKKERHET¶
Saksområde |
Myndighetsnivå |
Merknader |
|
Universitetsstyret |
Jf. univl. § 9-2 og Regelsamlingen Del 3. Personal og HMS. |
Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet og fører tilsyn med denne. |
Rektor |
Jf. univl. § 10-1 og Regelsamlingen Del 3. Personal og HMS. For sikkerhet se arbeidsmiljøloven kap. 3. |
|
Universitetsdirektør |
Jf. univl. § 9-1 (2), § 10-3 og Regelsamlingen Del 3. Personal og HMS. Retningslinje for årlig gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (internkontroll) , se spesielt pkt. 6.3 3.2.2 Ansvar og oppgaver i HMS-arbeidet , se spesielt pkt. 2.3 |
|
Fakultetsstyret, Styret ved Universitetsmuseet i Bergen Styret ved Universitetsbiblioteket |
Jf. Regelsamlingen Del 1. punkt. 1.3. Regler for styringsorganene og Regelsamlingen Del 3. Personal og HMS. 3.2.2 Ansvar og oppgaver i HMS-arbeidet , se spesielt pkt. 2.4 |
|
Instituttråd og avdelingsstyrer ved Universitetsmuseet i Bergen |
Jf. Regelsamlingen Del 1. punkt 1.3. Regler for styringsorganene og Regelsamlingen Del 3. Personal og HMS. 3.2.2 Ansvar og oppgaver i HMS-arbeidet , se spesielt pkt. 2.5 |
|
Leder for enheten |
Jf. Regelsamlingen Del 1. punkt 1.3. Regler for styringsorganene og Regelsamlingen Del 3. Personal og HMS. |
Ajourføring av myndighetskartet¶
Henvendelser om myndighetskartet rettes til Universitetsdirektørens kontor v/ Sekretariat for universitetsledelsen som er ansvarlig for å holde myndighetskartet oppdatert i henhold til de lover, regler og fullmakter som til enhver tid gjelder. Fagavdelingene/De administrative avdelinger vil være ansvarlig for å melde inn til sekretariatet om endringer vedrørende sine respektive saksområder.
HR-avdelingen er ansvarlig for ajourhold av navneliste over personer med beslutningsmyndighet. Endringer meddeles skriftlig til avdelingen.
Kontaktperson i Sekretariat for universitetsledelsen er: